Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
Jak żyć zdrowo, unikać kontuzji, oraz je leczyć.Jak żyć zdrowo, oraz jak unikać i leczyć kontuzje.

TEMAT: Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić.

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/09 11:25 #32549

  • sebol
  • sebol Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • Posty: 1210
  • Podziękowania: 130
  • Oklaski: 18
Artykuł pochodzi ze strony
www.independent...30563.html
Tłumaczenie Jan Jaśkowski (www.osteopatagdansk.pl)

Mity na temat bólu kręgosłupa i jak sobie z nim radzić.

W czasach, gdy 84% z nas przynajmniej raz w życiu odczuje ból kręgosłupa, Dr Mary O’Keeffe omawia popularne mity i sposoby radzenia sobie z bólem kręgosłupa.

Wypadnięty dysk, słaby gorset mięśniowy, przesunięte kręgi; jeśli cierpisz na bóle kręgosłupa mogłeś/ mogłaś usłyszeć takie sformułowania wskazujące przyczynę twoich dolegliwości. Poruszanie się kiedy boli kręgosłup często nasila objawy i zrobisz wszystko żeby tego uniknąć. Jednak unieruchomienie wcale nie poprawia twojego stanu. Ból kręgosłupa może być wyleczony bez uciekania się do drastycznych metod.

Bóle kręgosłupa są bardzo częste.
Bóle kręgosłupa mogą być bardzo bolesne i przysparzają sporo zmartwień, są niezwykle często występującą dolegliwością, ale rzadko są niebezpieczne dla życia. Szacuje się, że 84 % ludzi na świecie doświadczy bólu kręgosłupa przynajmniej raz w życiu. Ból występuje jednakowo często wśród wszystkich grup wiekowych i nie nasila się z wiekiem wbrew powszechnym wierzeniom. Dlatego nie powinien być postrzegany jako rezultat starzenia się i „wycierania” stawów. Większość ludzi stosunkowo szybko dochodzi do siebie, a wielu nie potrzebuje pomocy medycznej. Część ludzi doświadcza powtarzających się epizodów bólu kręgosłupa, co może być bardzo uciążliwe jednak rzadko kiedy jest niebezpieczne dla życia.

Badanie radiologiczne rzadko są potrzebne, a mogą być szkodliwe.
Większość ludzi wierzy, że badania radiologiczne (zdjęcie RTG, badanie rezonansem magnetycznym) zidentyfikuje przyczynę bólu kręgosłupa. Jednak badania naukowe pokazują, że tylko w przypadku podejrzenia poważnej choroby (nowotworu, złamania, infekcji kręgosłupa) badanie radiologiczne jest przydatne. Na szczęście takie przypadki są rzadkie i występują w około 1% wszystkich przypadków bólu kręgosłupa.
Problem z wykonywaniem badań radiologicznych polega na tym, że te badania zawsze wykazują jakieś zmiany. Badania naukowe wykazały, że ludzie, którzy nie mają żadnych dolegliwości bólowych kręgosłupa mają wypuklinę dysku (30% dwudziestolatków, 84% osiemdziesięciolatków), degenerację dysku międzykręgowego (37% dwudziestolatków, 96% osiemdziesięciolatków), protruzję dysku międzykręgowego (29% dwudziestolatków, 43% osiemdziesięciolatków) i zmiany degeneracyjne stawów międzywyrostkowych lub artrozę (4% dwudziestolatków, 83% osiemdziesięciolatków). Wynika z tego, że takie zmiany są normalne, postępują z wiekiem, nie są niebezpieczne i często nie są bolesne. Dlatego należy się dwa razy zastanowić przed wykonaniem badania radiologicznego. A jeśli już masz opis badania stwierdzający podobne zmiany w twoim kręgosłupie, bądź świadom, że wiele osób bez bólu też ma podobne zmiany.

Kręgosłup nie jest taki delikatny
Większość ludzi uważa, że kręgosłup należy chronić. Jest to mylne przeświadczenie, promujące zachowania i metody leczenia oparte na strachu, unieruchomieniu i unikaniu aktywności fizycznej, i prowadzące do niepełnosprawności. Przykładowe stwierdzenia to: wypadł ci dysk, krąg/miednica jest nie na miejscu.
Ludzie często poruszają się inaczej kiedy cierpią z powodu bólu. Tym samym można odnieść wrażenie, że coś jest nie na miejscu. Jednak badania naukowe jednoznacznie pokazują, że te struktury nie zmieniły swojego położenia. Niektórzy lekarze/terapeuci wmawiają swoim pacjentom, że dzięki ich zabiegom te struktury „wskoczą” na swoje miejsce. Jednak częściowa, zazwyczaj krótkotrwała poprawa, jest związana ze zmianami w układzie nerwowym i rozluźnieniem mięśni, a nie zmianą położenia kręgu/ dysku/ stawu.

Wzmacnianie gorsetu mięśniowego.
Ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy (planki- deski, brzuszki, Pilates) stały się bardzo popularne. Jednak tego typu aktywność nie jest bardziej efektywna niż inne aktywności fizyczne (spacery) w zwalczaniu dolegliwości bólowych kręgosłupa. Okazuje się, że wiele osób z bólem kręgosłupa przetrenowuje swoje mięśnie brzucha. To trochę tak jakby zaciskać pięść kiedy boli nadgarstek, a więc bardziej obciążać kręgosłup kiedy ten już boli.
Teoria o „słabym gorsecie mięśniowym” nigdy nie została potwierdzona przez badania naukowe. Niestety, teoria ta może powodować niepotrzebne obawy i zbytecznie komplikować program treningowy pacjentów z bólami kręgosłupa. Zamiast wzmacniania gorsetu mięśniowego lepiej wybrać spokojną aktywność fizyczną, którą będziemy z przyjemnością wykonywać regularnie.

Postawa idealna
Wbrew popularnym wierzeniom, postawa idealna nie istnieje. Mimo że garbienie się często jest winione za powstawanie dolegliwości bólowych, badania naukowe tego nie potwierdzają. Wiele osób cierpiących na bóle kręgosłupa przyjmuje bardzo wyprostowaną, sztywną postawę. Następnym razem, kiedy ktoś zasugeruje, że ból kręgosłupa powstaje przez nieprawidłową postawę, rozejrzyj się dookoła i przyjrzyj się wszystkim siedzącym w dziwnych/ niewłaściwych pozycjach bez bólu kręgosłupa. W przeciwieństwie do ludzi cierpiących przyjmujących bardzo sztywną, niewygodną pozycję.
Brak ruchu powoduje dyskomfort i bóle, dlatego najważniejszym w zapobieganiu bólom kręgosłupa jest robienie częstych przerw od siedzenia.

Kręgosłup jest stworzony do zginania się i dźwigania.
Jak inne partie ciała (na przykład kolano) kręgosłup jest zaprojektowany do poruszania się i adaptuje się do różnych form aktywności fizycznej. Dlatego ważnym jest, aby przygotować kręgosłup do dźwigania. Tak samo jak możemy odczuwać ból kolana po długim marszu, tak samo możemy odczuwać ból kręgosłupa po dźwiganiu ciężkich lub nieporęcznych przedmiotów.
Tak jak istnieją różne style biegania, tak istnieją różne metody dźwigania w zależności od osoby. Kluczem jest stopniowe wytrenowanie kręgosłupa do podnoszenia i przenoszenia obiektów o różnej masie i bryle.

Możesz odczuwać ból kręgosłupa nawet gdy nie jest on uszkodzony
Tradycyjnie uważa się, że ból jest oznaką uszkodzenia tkanek. Mimo że, często ból kręgosłupa jest związany z nagłym urazem lub przeciążeniem, obecnie wiadomo, że stopień odczuwania bólu związany jest z wieloma czynnikami. Czynnikami fizycznymi (chronienie pleców, unikanie pewnych ruchów), psychologicznymi (strach przed uszkodzeniem, brakiem poprawy, depresja, stres) stanem zdrowia (bycie ciągle zmęczonym), stylem życia (problemy ze snem, niewielka aktywność fizyczna, nadwaga) i czynnikami społecznymi (złe relacje w pracy lub rodzinie, niezadowolenie z pracy, tragedie rodzinne – choroba lub śmierć bliskiej osoby).
To oznacza, że możesz odczuwać większy ból, gdy próbujesz się poruszyć lub coś zrobić, mimo że nie dochodzi do większego uszkodzenia kręgosłupa. Czy kiedykolwiek miałaś/eś ból głowy ze stresu lub zmęczenia? Ból kręgosłupa niczym się nie różni. W wielu przypadkach ból pojawia się już po minimalnym mechanicznym uszkodzeniu jak podnoszenie papierka z podłogi. Dzieje się tak gdy struktury anatomiczne kręgosłupa są przewrażliwione w związku ze stresem, emocjami lub innymi wymienionymi czynnikami.
Co najważniejsze – ból zawsze jest prawdziwy! Ból dla każdego jest inny i nigdy „nie jest tylko w głowie”. Nawet gdy stres, brak snu lub inne czynniki są częścią problemu. Bycie świadomym tego jak te czynniki wpływają na odczuwanie bólu pozwala nam „zrozumieć” ból i skuteczniej z nim walczyć.

Nie lecz kręgosłupa leżeniem i nie spiesz się z operacją kręgosłupa.
Ponieważ ludzie często myślą, że kręgosłup boli, ponieważ sobie go uszkodzili, próbują się leczyć leżeniem w łóżku i przeczekaniem aż ból minie. Jednak badania naukowe niezbicie dowodzą, że stopniowy powrót do aktywności życia codziennego, pracy i hobby przyspiesza regenerację i leczenie. Mimo że początkowo odpoczynek może przynosić ulgę w cierpieniu, wydłużone leżenie nie jest pomocne, jest związane z większym bólem, większymi ograniczeniami i dłuższą absencją z pracy.
Operacja rzadko jest niezbędna do wyleczenia pacjentów z bólu kręgosłupa. W nieczęstych przypadkach gdy ucisk na nerw powoduje silne dolegliwości w nodze operacja może pomóc, ale należy pamiętać, że zazwyczaj nie jest potrzebna.
Niestety pacjenci zbyt pochopnie są kierowani na operacje kręgosłupa jak na przykład zespolenie kręgów, które dodatkowo są bardzo drogie. Badania naukowe pokazują, że średnio i długofalowe rezultaty operacji nie są lepsze niż leczenie zachowawcze. Tak więc leczenie zachowawcze w tym aktywność fizyczna zawsze powinno być najpierw stosowane.

Ćwiczenia fizyczne są potrzebne do leczenia bólu kręgosłupa jednak ludzie często się ich obawiają
W przeciwieństwie do powszechnego mniemania ćwiczenia fizyczne są pomocne w leczeniu bólu kręgosłupa. A najlepsze ćwiczenia to te, które lubisz. Chodzenie, bieganie, jeżdżenie na rowerze, pływanie, joga, pilates wszystkie są równie pomocne w leczeniu kręgosłupa.
Niestety, wielu pacjentów otrzymuje błędne informacje na temat ćwiczeń. Często zabrania im się biegania po utwardzonej drodze, pływania żabką i namawia do spokojnej aktywności jak chodzenie. Badania naukowe nie wykazały aby te ćwiczenia powodowały większe uszkodzenia kręgosłupa lub stawów. Tak jak w przypadku skręcenia kostki, początkowo, aktywność fizyczna może powodować ból. Ważne, aby poruszać się swobodnie, bez wstrzymywania oddechu, bez napinania się i stopniowo zwiększać dystans/czas. Okazuje się, że czas przeznaczony na ćwiczenia jest ważniejszy od rodzaju ćwiczeń. Powyżej 30 minut dziennie daje najlepsze rezultaty, ale każda ilość będzie korzystna.
Najważniejsze, aby zająć się aktywnością, którą lubimy i która jest w zasięgu naszych możliwości finansowych i czasowych.
Zesztywnienie ciała po ćwiczeniach nie oznacza uszkodzenia tkanek. To tylko znak, że nasze ciało nie jest przyzwyczajone do takiej aktywności. Możesz zacząć łagodnie i stopniowo zwiększać dystans/czas/obciążenie.

Silne lekarstwa nie przynoszą większych korzyści
Wielu ludzi uważa, że silny ból wymaga silnego lekarstwa. To nie prawda. Jeśli cierpisz na nowy epizod bólu kręgosłupa wystarczą podstawowe środki przeciwbólowe. Nie potrzebujesz leków na receptę. Badania naukowe wykazały, że silne leki przeciwbólowe (na przykład zawierające opioidy) nie przynoszą większej ulgi w bólu niż zwykłe leki, a mają potencjalnie znacznie groźniejsze skutki uboczne. Skutki te, to między innymi uzależnienie, przedawkowanie, zachwiania równowagi i upadki, złamania, depresja, impotencja. Jeśli decydujesz się na środki przeciwbólowe zacznij od małej dawki i uzgodnij z lekarzem kiedy zmienić/odstawić te środki.

Ostrożnie z cudownie uzdrawiającymi wynalazkami
Należy ostrożnie podchodzić do sprzedających produkty lecznicze. Codziennie słyszymy o cudownych wynalazkach i terapiach bólu kręgosłupa w mediach i internecie. Należą do nich urządzenia elektryczne, magnesy, wymyślne przyrządy do ćwiczeń, bańki, kolorowe taśmy, ziołowe suplementy, wkładki, zastrzyki z komórek macierzystych i wiele innych. Wiele z tych urządzeń nie było jeszcze przetestowanych więc potencjalnie marnujesz pieniądze. A rezultaty tych już przetestowanych nie powalają.

Ból kręgosłupa można wyleczyć
Naprawdę musimy zmienić podejście do bólu kręgosłupa. Obecnie dominuje obawa i strach o kręgosłup. Oczywiście, można doznać urazu kręgosłupa, ale trzeba być pewnym, że się wyzdrowieje. Za często pacjenci słyszą, że nie da się już nic zrobić i trzeba się przyzwyczaić do bólu. Badania naukowe tego nie potwierdzają. Kręgosłup również się regeneruje i może wyleczyć. Urazy kręgosłupa są jak skręcenie kostki – bolesne na początku, ale z czasem gojące się i bezbolesne. Przy czym ważna jest aktywność fizyczna. Unikanie ruchu nie pomoże w regeneracji i leczeniu. Odczuwanie bólu dla każdego jest inne i zależy od wielu czynników. To tłumaczy, dlaczego wiele różnych terapii jest nieskutecznych, jeśli koncentrują się tylko na jednym aspekcie problemu.
Wyznaczenie personalnych celów terapii, zmiana czynników wpływających na ból (styl życia, ogólny stan zdrowia), zaangażowanie w aktywność, którą lubisz, ćwiczenia fizyczne, relaksację, spotkania z rodziną i przyjaciółmi – wszystko to wpływa pozytywnie na leczenie i regenerację. Jeśli zdarzy się nasilenie objawów – nie panikuj. To jest czas na wprowadzenie zmian w leczeniu.

Informacje pochodzą od:
Dr Mary O'Keeffe (University of Limerick), Dr Derek Griffin (Tralee Physiotherapy Clinic), Dr Kieran O'Sullivan (Aspetar Orthopaedic and Sports Hospital, Doha, Qatar), Professor Peter O'Sullivan (Curtin University, Australia), Professor Chris Maher (The George Institute for Global Health, University of Sydney, Australia)
"Cóż za hańbą jest dla człowieka zestarzeć się bez ujrzenia jak piękne i silne może być jego ciało.”
SOKRATES
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): zulco, Firentis, Biolky

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/09 18:56 #32576

  • Firentis
  • Firentis Avatar
  • Wylogowany
  • Platynowy forowicz
  • Posty: 586
  • Podziękowania: 55
  • Oklaski: 15
No, większość przeczytałem. W sumie fajne, choć myślałem, że będzie trochę więcej o zapobieganiu bólom i wpływie aktywności fizycznej.
Jeśli tylko w jednym życiu spełnię wszystkie plany,
Będzie znaczyło, że serio nie umiałem marzyć ~ Deys
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/11 08:30 #32659

  • megamoc
  • megamoc Avatar
  • Wylogowany
  • Złoty forowicz
  • Posty: 305
  • Podziękowania: 10
  • Oklaski: 3
Z pewnością odpowiednie, dokładnie wykonywane ćwiczenia mogą złagodzić ból i pomóc w pozbyciu się licznych schorzeń.
Pracuję nad sobą...
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/17 08:41 #32960

  • kamil.dec
  • kamil.dec Avatar
  • Wylogowany
  • Brak rangi
  • Posty: 2
  • Oklaski: 0
Jak boli to ja przed ćwiczeniami radziłbym się dopytać lekarza albo trenera, czy dane ćwiczenia nie zaszkodzą. Przecież można sobie jeszcze większą krzywdę zrobić nieumiejętnie dobierając ćwiczenia kiedy odczuwamy ból pewnych partii ciała
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/19 14:17 #33098

  • TonyMontana
  • TonyMontana Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • Posty: 16
  • Oklaski: 0
Witam,mam problem z kręgosłupem badz plecami który sie odnowil( 6 lat temu na treningu robiłem wioslowanie z gryfem opartym w kacie , nie rozgrzalem sie dobrze i odczulem silne kłucie po prawej stronie w odcinku piersiowym kręgosłupa ),miesiąc temu podszedlem do wykonania dragon flag na slupku na silowni utrzymalem tak ze 2-3s.gdy schodzilem energicznie lekko mnie ukuło w odcinku piersiowym , miedzy kregoslupem a prawa łopatką - dolna część, dodam ze jak wyprostuje sie to odczuwam jakby mi kręgi sie nastawialy- cos jak bym skrecil karkiem np. W prawo i odczul jak kręgi strzlaja tylko ze o wiele lżej. Chciałbym tez dodac iż mam prace w której przez 7,5 stoję, jest to podukcja lamp, w której zdarzy sie ze potrafię od 100-200 lamp przerzucić w ciagu dwóch godzin . Możecie stwierdzić co mi dolega? Edit: Dwa razy w tygodniu ćwiczę brzuch być może dodatkowo obciazam kręgosłup. Po rozgrzewce robie kilka mostków
Ostatnio zmieniany: 2017/01/19 14:20 przez TonyMontana.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/19 14:31 #33100

  • sebol
  • sebol Avatar
  • Wylogowany
  • Moderator
  • Posty: 1210
  • Podziękowania: 130
  • Oklaski: 18
Jeżeli wykonujesz poprawnie ćwiczenia na brzuch to nie powinno obciążać Ci kręgosłupa. Lepiej zgłosić się do specjalisty i wykonać jakieś RTG. Może to nie jest kręgosłup?
"Cóż za hańbą jest dla człowieka zestarzeć się bez ujrzenia jak piękne i silne może być jego ciało.”
SOKRATES
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/19 16:10 #33104

  • TonyMontana
  • TonyMontana Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • Posty: 16
  • Oklaski: 0
Wykonując ćwiczenia na brzuch robie je poprawnie gdyz zawsze ćwiczę przy lustrach oraz z osobą towarzyszaca , moim zdaniem , przeciarzylem plecy jak i kręgosłup w odcinku piersiowym po przez wykonanie tego dragon flag na slupku, front i back levera. Ale tak czy siak pójdę do lekarza ogólnego by mi doradzil co dalej robić w miedzy czasie będę wykonywał mostki i różne ćwiczenia na kręgosłup by go wzmocnić.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/19 16:24 #33105

  • TonyMontana
  • TonyMontana Avatar
  • Wylogowany
  • Świeżak
  • Posty: 16
  • Oklaski: 0
Możliwe ze przyczep jakiś naderwalem mięśnia czworobocznego, taka opcje tez rozważam
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Ból kręgosłupa i jak sobie z nim radzić. 2017/01/19 20:17 #33115

  • zulco
  • zulco Avatar
  • Wylogowany
  • Administrator
  • Żeby dojść do źródła trzeba iść pod prąd.
  • Posty: 7196
  • Podziękowania: 410
  • Oklaski: 107
Ciężko stwierdzić. Do lekarza.
Ja bym obstawiał .... nie wiem co.

Ale pamiętaj że jak się to raz odnowiło to bardzo możliwe że się jeszcze nie raz będzie odnawiało.
Trening z własną masą ciała.
Workout Polska - Street Workout i Kalistenika
http://workout-polska.pl
Ostatnio zmieniany: 2017/01/19 20:18 przez zulco.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Moderatorzy: Pepes

facebook

Jeśli robię krok w tył,
to tylko po to żeby wziąć rozbieg.

Kalendarz

Sep 2017

qla

Kalendarz Workout Polska
Mo Tu We Th Fr Sa Su
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
piksel black
 

Ostatnio na forum

 

 

Rutyny MadBarz

Zapraszamy do nowo utworzonej galerii z rutynami MadBarz.

Galeria MadBarz

Beginner

Medium

Hard

UWAGA!!!

Ćwiczenia wykonywane w nieodpowiedni sposób mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia.

Szczególnie bardziej efektowne triki wykonywane na wysokości zagrażają bezpieczeństwu twojemu i innych.

Zawsze zachowaj ostrożność podczas wykonywania trików.

Jeśli doszło do jakiegokolwiek wypadku nie zwlekaj:

Dzwoń na numer 112.

Telefon 112

 

Kalistenika - Trening w domu

Kalistenika Trening

Chciałbyś zacząć trenować kalistenikę, ale nie wiesz od czego zacząć?

A może po prostu szukasz sposobu żeby w prosty sposób poprawić swoją kondycję?

W poniższym artykule znajdziesz gotowy trening wraz z przykładami ćwiczeń które możesz wykonywać w domu, bez absolutnie żadnego sprzętu.

Spróbuj i przekonaj się jakie to proste:

 

Trening dla osób początkujących

Human Flag

Human flag

Zapraszamy na nasz wideotutorial na którym dowiecie się jakie ćwiczenia wykonywać, żeby opanować Human Flag.

Miłego oglądania, trenowania i powiewania na wietrze.

Migawka - Losowe artykuły

Posiłek po treningowy

Posiłek po treningu jest równie istotny jak posiłek spożywany przed treningiem. Mimo, że bardzo często po skończonych ćwiczeniach nie odczuwamy uczucia głodu to jednak zawsze warto coś zjeść, choćby garść suszonych owoców czy małą porcję jogurtu. Wynika to przede wszystkim z tego, że...

Więcej…

Ghetto Workout Session vol.3

Impreza przełożona! 28 marca w godzinach 11:00 - 14:00 odbędzie się Ghetto Workout Session vol.3 z jednoczesnym otwarcie Parku Street Workout we Wrocławiu. Tego nie można przegapić!

Więcej…

Co to jest Plank?

Czym jest tzw. "Plank"?

To rodzaj ćwiczeń izometrycznych. Ćwiczenia izometryczne polegają na napinaniu poszczególnych mięśni, bez zmiany długości ich włókien.

Co to oznacza w praktyce? Napinamy mięśnie, ale nimi nie ruszamy i wytrzymujemy w takiej pozycji kilkadziesiąt sekund...

Więcej…

Wyszukiwarka

Workout Polska

Copyright © 2015 - roothelp.pl.